|
Roland Backlund
Lenngrensgatan 11
78443 Borlänge
0243-15442
roland.backlund@telia.com
Född 1948 och uppväxt i Falun. Flyttade 1966 till Borlänge.
Bor kvar.
Pappa: Från Gringsbo utanför Hosjö, Falun: skogsarbetare,
järnvägsarbetare,
eldare och lokförare. Mamma: Från Annelund i Piteå: ”Hemmafru”,servitris
och expedit inom konfektion.Utbildning: Kjesäters FHSK ”estetisk”
linje, under ledning av skulptör Per Hartman.Grundkurs i emaljteknik,
under ledning av emaljerare Björn Ekedal. Kurs i ”konstnärlig
gestaltning”, underledning av bl.a. konstnärerna Göran
Hägg och Björn Krestesen. Grundkurs i Porfyrbearbetning under
ledning av bl. a. skulptörerna Elisabet Ekstrand och Pål Svensson.
Grundkurs i glasteknikerna ”Slumping” och ”Fusing”
under ledning av glaskonstnär IngaLena Klenell.
Utställningar: I en mängd kommuner i Sverige. Från Luleå
i norr, till Sjöbo i söder.Utomlands i bl.a.:Norge, Danmark,
Schweiz, Tjeckien, Estland, Sydafrika, Frankrike. Verksamhet: Arbetar
med bl.a. måleri, emalj, skulptur, installationer, objekt, färg
och form med ungdomar, scenografi, eldskulptur, snöskulptur.
Vågspel med vågskål I - Trä, tenn
och glas
”Det är intressant att fundera kring varför jag hade något
skäl till denna väg och varför valet blev detta. Miljöfrågor
och ”globalisering” tror jag alltid har funnits nära
i konstnärers tankevärld. I alla fall så har det varit
så och är fortfarande så hos mig. Konstnärer har
tänkt globalt långt innan det ordet blev till. I dag ser jag
ordet globalisering enbart som en rörelse i marknadskrafternas tjänst.
Det är den enda globaliseringssträvan som räknas. Resultatet
får vi, som jag ser det, dessvärre ta rätt på. Jag
började när jag fick veta att jag blev inbjuden till utställningen,
bolla med orden. Vägskäl, vägval, vågväg, vågskål,
skålhål, vågsvål, väghål, vågspel
o.s.v. Till slut bestämde jag mig för Vågspel med vågskål
som ett bra arbetsnamn. Det
säger en del om situationen och det att jag kan lägga egna saker
i vågskålen.” RB
|
|
Stefano Beccari
Fiskargatan 3
116 20 Stockholm
+46 709 18 17 95
s.beccari@ebox.tninet.se
stefanobeccari.com
Född i Italien 1944, bosatt i Sverige.Separat- och samlingsutställningar
sedan 1966, i i Sverige och utomlands. Representerad på Moderna
Museet, Göteborgs Konstmuseeum och andra museer runt om i landet.
Utomlands på bland annat La Bibliothèque National i Paris,
Fundacao Gulbenkian i Lissabon, Fundación J. Miró i Barcelona,
British Museum i London, Busan Sculpture Park, Syd Korea, samt i privata
samlingar.
Ett flertal längre arbetsresor utanför Europa, bland annat till
Peru/Bolivia, Mexico, USA, Japan, Syd Korea, Kroatien, Marocko, Egypten.
Besöker varje år länderna i södra Europa för
att skulptera och ställa ut.
Medlem i Konstnärernas Riksorganisation, Skulptörförbundet,
Svenska Konstnärernas Förening samt Carraras Skulptörförening
Bilder och dikter tryckta om och på varandra i
Skandinaviens största koppartryckpress, 12 till
16 gånger, 12 till 16 färger. (Detalj på bilden)
Träsnittens storlek: 236 x 126 cm
”Ett liv tillsammans med grafiken medför minskad respekt för
papper, plåt, underlag, färg och press.Det som kvarstår
är bilder födda ur behovet att fritt ge utlopp för mina
impulser.Min värld är lika stor som min förmåga att
känna och uttrycka mig”. SB
|
|
Nina Bondeson
Vitmosseg 3,
431 69 Mölndal
070-9534918
nina.bondeson@telia.com
http://www.ramverk.se/vardagsbilder/nina
Född 1953 i Stockholm. Bor och arbetar i Mölndal/Göteborg.
Studier: Konsthögskolan, Stockholm 1983 - 1988, Fri konst & Nya
media
för digital djupdykning, Gbg:s univ. 1999 - 2000. 2005 professor
på textilkonst HDK, Göteborg. Utställningar i urval: 1989
Dr. Glas, Stockholm, 1990 Galleri 1, Göteborg, 2001 Göteborgs
konstmuseum, Stenasalen, Galleri Wallnerz, Malmö. 2003 Kulturhuset
i Rättvik m Jim Berggren, 2004 Imagenes de Suecia, Museo de la Ciudad,
Queretaro, Mexico, 2005 Konstmuseet i Valladolid, Spanien, 2006 Galleri
5, Lund, 1994 Fem svenska konstnärer i Prag, 1997 Rysk-Nordisk utställning,
St. Petersburg, 1997 ”Jaget och världen”, Konstakademien,
Sthlm, Konstenshus, Luleå och Eksjö konsthall, 2005 “5
Swedish artists” Lusaka, Zambia,
2005 “Konstfeminism” Riksutställningar, Dunkers kulturhus,
Helsingborg, Lilievalchs, Stockholm.Representerad lite överallt:
muséer, statens konstråd, kommuner och landsting.
”Ur den självlärde lingvistens dagbok”
”Det jag tänkte kunde vara med är några bilder
”Ur den Självlärde Lingvistens Dagbok”. Han heter
Jeremy Adagio och tillsammans med sin assisten Imre Omm, arbetar han med
att överföra hundars förmåga att identifiera lukter
till vår mänskliga förmåga att dra slutsatser. Alltsammans
utspelar sig i Jeremys kök, eftersom han inte får några
anslag till sin forskning. Just när han trodde sig ha kommit något
på spåren komplicerades situationen av att han blev förälskad
i assistenten. Vem vet hur det
ska sluta. Världen slulle onekligen bli ett bättre ställe
om de kom någon vart med lukter och slutsatser, men kärleken....
den frågar inte efter nyttan och är dålig på att
förutse sina konsekvenser... Hans värld är således
både stor och liten, som för oss alla.” NB
|
|
Maja Djuric-Djordjevic
Slovenska obala 6
853 10 Budva
Montenegro
+ 381 69 080 839
institutfcg@cg.yu
Utbildning: Konsthistoria, Universitet i Belgrad. Fortbildning och specialisering
i fotografi vid Universitet i Prag. Jobbar som lärare på Universitet
för visuella studier i Podgorica - Montenegro. Utställningar
i urval: 2002 ”Speculum in imaginis” Contemporary Arts Center
of Montenegro Gallery ”The Center”, Podgorica, Montenegro,
2003 ”Marubi 2003” International photography exhibition, Tirana,
2002 ”Women” Gallery ”FKVSV”, Novi Sad, Serbia,
2003 International Photo Exhibition of Miniatures SG Cultural Center,
Belgrade, 1999 World Photography Congress Gmunden, Austria. Tiotal internationella
utställningar i Ryssland, Frankrike, Tyskland, Amerika.
Bakom spegel
”De här fotografierna visar min intima relation med naturen
och reflexionen i Montenegro i form av fångade bilder av två
olika världar. Den ena är synlig, den andra gömd, men båda
är välsignade med naturens harmoni. Det är världen
som omger mig och rinner in i spegeln på fotografierna. Det är
både stad och landskap,
på gränsen mellan två världar, den gömda och
den framvisade. Som konst över-huvudtaget visar också mina
fotografier hur stor vår värld är, och jag försöker
ta steget in i bilden. Vissa har titlar, ”Bakom spegel”, och
det har jag lånat av Lewis Carroll. Att gå genom en spegel,
genom denna tunna hinna som reflekterar vår
egen bild, är lika med att i romaner komma in i utrymmet hos det
subjektivas rum, inre världar och det är ständiga konstnärliga
teman. Det finns ett dilemma i våra liv, som är också
närvarande i mina fotografier: Var är egentligen verkligheten,
ser vi verkligen det vi ser, är vi i en reflektionsfälla, är
vi själva bara en reflex eller spegelbild.” MDD
|
|
Miroslav Drljaca
Blatna bb
79 220 Novi Grad
Republika Srpska
Bosnien och Hercegovina
+ 387 65 807 480
miroslavdrljaca@yahoo.com
Född 1982 i Bosnien. Utbildning: Konstakademin i Banja Luka, Fortbildning
och specialisering Konstakademin i Banja Luka, Bosnien och Hercegovina.
Viktigare utställningar: 2002 Grafika beogradskog kruga – Belgrad,
Serbien
2002 Anteckningar från ovan jorden – Francuski kulturni centar,
Banja Luka
2004 Historire de dialogues – au Palais du Conseil de Strasbourg
2005 Historija dijaloga - Zemaljski muzej Sarajevo
2005 Anteckningar från ovan jorden – Francuski kulturni centar,
Mostar
Anteckningar från ovan jorden (Kombinerad teknik)
”Min värld och mina verk är fulla av motsättningar
som ännu inte är i konflikt, som tur är. Jag använder
röntgenbilder, som innehåller en visuell sida men också
en ibland viktigare, symbolisk sida. Med detta vill jag visa vidderna
och djupet av en annan värld som finns i oss och hos oss men som
vi inte alltid vill visa, och som
betraktas som oönskad och sjuk. När jag skär röntgenbilder
följer jag ljusets rörelser och då dyker jag in i min
mörka sida, som är djupt invecklad in i mig, och osynlig för
ögat.”MD
|
|
Gun Ferling
Bergsrådsv. 64,
128 42 Bagarmossen
08-392222
www.gunferling.com
gferling@yahoo.se
Utbildning: 1980-82 Ölands målarskola, 1982-87 Konstfackskolans
målerilinje.
Separatutställningar i urval: 2005 Galleri Anders Lundmark, Sthlm,
2004 Galleri Sigma, Växjö, 2004 Galleri Strömbom, Uppsala,
2002 Galleri Hera, Stocholm,
2000 Teatergalleriet, Kalmar, 1990 Galleri Strömbom, Sthlm, 1988
Teatergalleriet, Kalmar, 1987 Galleri Oscar, Stocholm. Jurybedömda
samlingsutställningar: 2006 Konstmässan, Sollentuna, 2003 Vänortsutställning
i Wismar, Tyskland, 2003 Vänortsutställning ”Fragmenter”,
Silkeborg, Danmark, 2002 Porträttutställning, Galleri Strömbom,
Uppsala, 2001 Sydosten, Kalmar konstmuseum,
1992 Liljevalchs vårsalong, 1987 Södertälje konsthall,
1987 Konstnärscentrum, Stocholm Representerad: Sthlm:s landsting,
Folkets hus, Sthlm, Nacka kommun, Växjö landsting, Kalmar landsting,
Kalmar kommun, Kalmar kulturförvaltning,
Länsstyrelsen, Kalmar ...
Flicka med huva
”Min värld är ytterligt elastisk. Beroende på hur
jag mår och vilka omständigheter jag befinner mig i kan jag
omfatta mer eller mindre av världen. I kärnan finns jag med
mina behov, och som utväxter på mig sitter mina barn och i
utrymmet näst intill svävar mina vänner och närmaste.
Mina känslor har alltid varit en stor del av min värld, många
ggr har jag önskat att de kunde lämna plats för annat,
såsom större empati för min omvärld, passion för
ngt som ligger utanför mig själv, där jag oegoistiskt skulle
kunna stödja, hjälpa eller bidra med ngt. Paradoxalt nog blir
min konst det som tänjer ut min värld eftersom den kanske kan
den förmedla ngt som andra känner igen sig i, får tröst
eller blir roade av”. GF
|
|
Tomislav Lerotic
Periciceva 10
21000 Split
Kroatien
+385 21 389 212
tl@umas.hr
www.lerotic.de
Utbildning: 1984 Fachhochschule für Gestaltung in Kielu. 1984 -1987
gästlärare Fachhochschule für Gestaltung in Kielu. 1997
Lärare på Konstakademin i Split, Kroatien. Grafiker. Engagerad
i miljöfrågor. Han har gjort en del projekt angående
energibesparing, återvinning av sopor, avfall, och papper. ( Negawattima
do megawatta, Kartong för insamling av papper, särskilt märket
”Gamla tidningar – nytt papper”) - ”Varje dag
kastar man i Split 80 ton papper och samtidigt importerar
gammalt papper för pappersindustrin”!? TL
Utan titel - Split 2006
”Världen jag lever i är obeskrivligt vacker, full av utrymmen
och gåvor för oss alla. Det är orättvist att många
är utestängda från detta. Det är önskvärt
att även sådana människor kunde säga att världen
vi lever i är god och vacker. Jag vill med mitt arbete bidra till
detta. I en värld av klyftor förblir vi ouppfyllda och då
blir vår/min värld liten. För att ta ett gammalt ordspråk:
min värld är bara lika stor som världen
för dem som lever i olika begränsningar.” TL.
|
|
Ebba
Matz
Åsög. 202
116 32 Stockholm
08-6695313
ebba.matz@telia.com
Född i Leksand, bor och arbetar i Stockholm Utbildning: 83-85 Konstskolan
Idun Lovén, Stockholm, 87-92 Kungliga Konsthögskolan, Stockholm
Utställningar i urval: 05 Galerie Aronowitsch, Stockholm, 05 Rättviks
konsthall, Rättvik, 04 Kristianstads konsthall, Kristianstad, 04
Uddevalla Konsthall, Bohusläns museum, Uddevalla, 01 Vikingsbergs
Konstmuseum, Helsingborg, 00 Galerie Aronowitsch, Stockholm, Samlingsutställningar
i urval: 06 Avesta Art, Avesta, 06 MEMORY (W)HOLE Continental Breakfast,
Museum of Contemprary Art, Banja Luka, 05 MEMORY (W)HOLE Ljubljana Castle,
muzeum, 05 ”Samtida skulptur i Norden 1980 –2005”, Wanås,
Knisslinge, 04 ”Huvudsats, bisats och rummen
mellan orden”, UD, Stockholm, 3 c/o Moderna Museet, Magasin 3, Stockholm,
02 ”Dangerous Encounters Facing the Others”, Pultusk, Polen,
01-02 ”Det transparenta huset”, Statens konstråd,
”Dansbaneeländet” i Hola, Söder Bergsäng,
Aktör: Martin Kniph, Röst: Eva Lagerheim, Camera: Alexander
Lindblad, Maria Ramström Ljud: Peter Davis
”Hur stor är min värld, och hur kan jag vidga den? Att
gräva där man står och göra precis som mannen i historien
fast tvärt om.
För länge sedan, troligen i början av nittonhundratalet,
fanns det en dansplats i Hola. Den var belägen på andra sidan
vägen mittemot Englunds smedja. Man kan ännu ana vart den låg,
även om träd har vuxit sig höga på platsen. Där
roade sig ungdomarna från den lilla, lite gömda byn i byn med
dans direkt på bara marken. Men så kom det sig att en man,
som bodde en bit bort från tillhållet, tyckte att dansmusiken
och stojet störde hans nattsömn i den annars så tysta
och lugna byn. Något måste göras åt detta elände,
tänkte han, och satte sin plan i verket. Han tog en spade på
ryggen och begav sig till platsen för sabotaget, och började
gräva djupa gropar där ungdomarna brukade dansa. Härefter
tog han stora stenar som han lade i groparna så, att varje sten
stack upp en bit ovanför marken. Efteråt gick han hem nöjd
och belåten, nu
kunde han sova i lugn och ro igen. Därmed satte han stopp för
dansbaneepoken i Hola. Jag fick historien berättad för mig av
Martin Kniph som själv hörde den av Lim Johan.” EM.
|
|
Kajsa Mattas
Bergsunds strand 40
11 738 Stockholm
08 669 81 01
070 795 99 90
kajsamattas@chello.se
Född 1948 i Finland. Utbildning: Kungliga Konsthögskolan 1975-1981.
Separatutställningar i urval: Örebro Konsthall 2001 och 1993,
Galleri Blanche 1985 och 1986, Nordens Ljus, Stockholm 1997, Sveriges
Allmänna Konstförening, Stockholm 1996. Samlingsutställningar
i urval: Contemporary Swedish Art, Florida 2001, Tommarps Kungsgård
2000, Lunds Konsthall 1993, Moderna Museet, Paris 1982 Representerad i
urval: Uppsala Universitet, Växjö Domkyrkan, Stockholms universitet,
City- terminal Stockholm, Akademiska Sjukhuset, Uppsala
Ömhetens Guds Moder, 1989. Betong, höjd 2 m
”Gud skapade den första människan genom att forma leran
och jorden och mullen – ”adama” är det arabiska
ordet för lera, ”adam” det hebreiska ordet för människa,
medan det hebreiska ordet som översatts med ”formade”
omfattar både formgivning och puts. Den kristna medeltiden förklarade
att Adam hade bildats av ”limus”,
lera och lim. Detta är enligt den franske filosofen Gaston Bacherlard
det material kring vilket våra mest innerliga drömmar väver
sin väv av längtan och liv på samma sätt som skulptören
formger och gjuter liv i sitt formlösa, döda material.”
Tom Sandqvist om Kajsa Mattas konst
|
|
John
Rasimus
Drillstigen 4A
791 51 Falun
Ph:+46-739-302890
www.rasimus.se
the european Onion produktion
Född: 1969 Utbildning: Konstnärlig grundutbl. Falun 1988.
The Art Students League of New York. Nyc.1990-91. Konsthögskolan
Umeå 1991-96. Praktisk och Teoretisk kurs i filmiskt berättande.
Dramatiska Institutet. Ht.95. Fri Konst och nya media. Gbg. univ. 98-99.
Utställningar i urval: Annexet. “Rasimus teckningar”
(Dm) 1997. Galleri Generator “Världens Bästa Samlarserie.
”Göteborg 1999. Galleri Nordens Ljus. Sthlm. Plantryck 2000.
Dalarnas Museum konsthallen.”Storytelling”. 2004. Falun The
7th Biennal Of graphic art of the baltic states.Grafik.Kaliningrad 2002
”Scener Ur” ett par konstvideos i kortformat. Videorummet.
Studio 44 Sthlm. 2003, Liljevalchs konsthall. vårsalongen. Sthlm.
2004. Studion 44 “Storytelling part 2” tillsammans med Jonas
Kjellgren. 2005
Sthlm.”Dialogues” - biennial of the modern art. S:t Petersburg
2005, ”Night of 1,000 Drawings” artist space. New york. 2005
”Work on paper”. Flux factory New York. 2006,
Tatto 2, japanpapper
” Efter att ha sett en bunt Akira Kurosawas-filmer och andra japanska/koreanska
filmer blev jag fascinerad av rummen med skjutdörrar där samurajerna
samlas för rådslag eller bara för att äta. Jag började
fundera på hur mina små teckningar och tryck skulle överleva
att blåsas upp till ”väggstora” format, jobba med
japanpapper och kanske t.o.m. bygga hus av trycken. Visionen var att jag
skulle fungera som en projektor för mina småteckningar, likt
filmens 36 m.m. lilla filmruta som visas i bioformat på flera meter.
Inga idéer skulle missunnas som för enkelt till form för
att utföras till tryck, en hand, ett porträtt en krumelur eller
en svamp? Utan jag ville snarare närma mig det skissartade och göra
det lilla betydelsefullt med att blåsa
upp det från sina 15 x21 cm till att bli kring 2x3 meter där
”fettfläckar” och miss-färgningar på skisspappret
imiteras till trycket. De överblivna skisserna och teckningarna visas
sedan hängda på rad under och omkring de stora trycken och
bildar där sin egna berättelse, likt ett filmsynopsis på
en aldrig inspelad film.” JR
|
|
Anica Vucetic
Dunavski kej 16/VI
11000 Belgrade, Serbia
+ 381 11 2 183 135
anica_vuc@yahoo.com
Född 1962 i Serbien. Utbildning: Konsthögskolan i Belgrad 1986.
Fortbildning och specialisering Konstakademin i Belgrad 1989.
Separatutställningar i urval: 1994 Gallery of the Association of
Visual Artists of Serbia, Belgrade, 1995/96 Museum of Contemporary Art,
Parque Ibirapuera,Sao Paulo (Brasil), 1999 Ludwig Forum for International
Art, Aachen (Germany)
2002 Galeria 23 y 10, ICAIC, Havana (Cuba), Internationella projekt: 1998
Kulturamt Stadt Mönchengladbach (Germany), 2003 The 4th Interbalkanic
Symposium of Fine Arts Samothraki island (Greece), 2000/01 Kunstcentrum
Sittard (Nederland), 2003 BELEF – Belgrade Summer Festival, 2005
VALEURS, Espace Culturel François Mitterrand, Périgueux
(France)
Budbärare – videoinstallation
”Mitt arbete handlar om vårt omedvetna, om meddelanden vi
får via drömmar och som leder oss på individualiseringens
vägar. Det är utrymmet där den betraktande får rörliga
bilder – symboler till ett kollektivt omedvetet,
där han kan projicera innehållet av det egna omedvetna och
på så sätt mäta av dess gränser.”AV
|
|
ARKIV-W(2)
Dalarna möter samtiden
och
VÄGSKÄL 2006
gör en gemensam manifestation
FREDAGEN DEN 15 SEPTEMBER 2006
Den 15 september anordnas det andra ”inspirationsseminariet”
Arkiv-W i Leksands Folkhögskola med samtidskonsten som fokus kallad
Arkiv-W. Inbjudan riktar sig till alla konstnärer, kommunala kulturchefer
& kultursekreterare, kulturansvariga
på Länsstyrelse och Landsting, kultur och konstjournalister,
konstpedagoger, bildlärare, konstföreningar och till en konstintresserad
allmänhet i Dalarna.
Årets upplaga av Arkiv-W går i mångkulturens tecken
och är en samproduktion med utställningen ”Vägskäl
– Crossroad” på Leksands kulturhus.
Arkiv-W är Dalarnas fönster mot samtidskonsten
utanför länet där Dalarna möter det annorlunda.
Årets aktörer blir: Konstnären och debattören Svenrobert
Lundqvist som berättar om konstnärliga möten ute
i världen, från sina år som chef för NUNSKU och
som chef för Göteborgs konsthall. Konstnären Ebba
Matz konst presenteras digitalt.
Kommissarie Daniel Mikic- från Galleri Nadezda
Petrovic - Cacak - Serbien,
berättar om organisationen kring den äldsta konstbiennalen på
Balkan.
Hanna Kranz (Filmkonsulent i Gävleborg) berättar
om en ny spännande konstform ”Konstfilm” tillsammans
med Elisabeth Pethrus från Film i Dalarna.
Anna Svensson kulturchef i Leksand och Jordi
Arkö (Konstkonsulent för Dalarna) berättar om
regionala och lokala konstprojekt. Regionalt och Lokalt – vad händer
i Dalarna. Invigningen av utställningen Vägskäl
2006 på Leksands Kulturhus – Invigningstalare är
Dalateaterns chef Astrid Assefa, program med musik Ari
Stockås
Arkiv-W är ett samarbete mellan Konstkonsulenten i Dalarna/Landstinget,
Dalarnas Museum, Sparbanksstiftelsen Dalarna, KID-Konst i Dalarna, Film
i Dalarna, Film i Gävleborg, Leksands kulturförvaltning, Konstfrämjandet
och Sveriges Konst-
föreningar/Dalarna.
(2)- andra året
|
|
Ett stort
tack till:
Utställande konstnärer, Svenska Institutet, Konstkonsulenten Dalarna Landstinget,
Leksands Sparbank, Leksandsbröd AB, Imagon,
Sparbanksstiftelsen Dalarna
VägSkäl Leksands kulturhus, Box 303,
793 27 Leksand Sverige
www.vagskal.se till Vägskäl
+ 46 ( 0)70 54 74 683 / + 46 247 80 242
Tillbaka till konst
Tillbaka till startsida |